Een totale oorlog door de lens van Frank Hurley

Een totale oorlog door de lens van Frank Hurley

's profielfoto
26 september 2017 0

Stel je voor: je staat in het midden van een volledig vernield landschap en men verlangt van je dit landschap en de mensen die hierin moeten overleven te fotograferen. Hoe begin je daaraan? Met deze gedachte worstelde fotograaf James Francis "Frank" Hurley toen hij in opdracht van het Australische leger de soldaten op de voet volgde. Hurley vatte zijn opdracht aan op 21 augustus 1917. De stad Ieper, of wat er nog van overschoot, en de zware artillerie die tonnen granaten uitbraakte, daarvan was hij onder de indruk. Maar aan het front gingen zijn ogen echt open. Op 11 oktober schreef hij dan ook in zijn dagboek “for there is no place in eternity that is more hellish.”

Om alles in beeld te brengen en ervoor te zorgen dat in één oogopslag de verschrikkelijkheden van de oorlog voelbaar werd, probeerde hij tal van technieken uit. Zo nam hij foto’s uit een observatieballon, maakte panorama’s of gebruikte een stereocamera om een tafereel in 3D vast te leggen. Ook besteedde hij aandacht aan de compositie door bijvoorbeeld een collega te laten figureren, waardoor hij het accent legde op de nietigheid van de mens in een decor van zwaar gehavende gebouwen en monumenten. Veel van zijn foto’s vonden reeds hun weg naar de krant en werden een tweetal weken na datum gepubliceerd.


'An episode during the Battle at Zonnebeke', Frank Hurley, 1918, Australian War Memorial – E05988

Voor Hurley mocht het echter meer zijn. Hij vond de foto’s die hij tot dan toe nam ontoereikend om een alleszeggend beeld van de oorlog te krijgen. Zijn oplossing was het samenstellen van verschillende fotonegatieven tot geënsceneerde taferelen. Hiermee kwam hij echter in aanvaring met de legerleiding en historicus Charles Bean, die een waarheidsgetrouwe weergave van de realiteit nastreefden. Zijn bekendste foto heet ‘The Raid’ of 'An episode during the Battle at Zonnebeke'. Dit beeld, samengesteld uit 12 andere, werd tijdens een tentoonstelling in de Grafton Galleries in Londen in mei 1918 afgebeeld op een paneel van 6 bij 4,75 meter. Van dit beeld zei Hurley: “The whole picture is realistic of battle”, waarmee hij in zijn ogen zijn doel had bereikt.


De bestemmingen waar Frank Hurley als oorlogsfotograaf aan de slag was

Deze kaart toont de verschillende bestemmingen die door Hurley werden geregistreerd in zijn dagboek. Hoe groter de pictogrammen, hoe meer hij er heeft vertoefd.


Franse graven op Vlamertinghe Military Cemetery, Frank Hurley, 1917, Australian War Memorial – E00848

Hubert Wilkins, een collega van Hurley, bekijkt Franse graven op Vlamertinghe Military Cemetery. Deze foto werd genomen op 2 oktober 1917, toen Hurley met zijn team van het front terugkwam op weg naar de kampplaats.


Glencorse Wood, Frank Hurley, 1917, Australian War Memorial – E00737

Deze foto werd op 20 september 1917, toen de Slag bij de Meenseweg begon, ter hoogte van Glencorse Wood genomen.

 

De foto bovenaan werd genomen met verschillende camera’s, zowel door Wilkins als door Hurley zelf. Het ene produceerde glasplaten, de andere cellulosenitraat stereofoto’s om er een 3D-beeld van te maken. Het toont soldaten en gesneuvelden van onder meer het 38th Battalion AIF (Australian Imperial Force) die zich aan de spoorwegbedding niet ver van Zonnebeke bevinden. 

Reacties 0

Meer reacties